Salah satu dari hasil pembacaan aku mengenai brochure adalah....Kalau inginkan hasil yang menarik untuk brochure kita, perkara berikut harus dititik beratkan.
- Gambar yang “HIDUP”(LIVE)
Gunakan gambar yang “Live” dan menarik, serta menonjol bagi produk yang ingin kita paparkan di brochure. Jika perlu gunakan perkhidmatan jurugambar professional untuk mengambil gambar. - Ayat Kreatif
Kreatifkan ayat-ayat yang hendak di gunakan dalam brochure kita. Ingat! Perkataan yang kreatif dan menarik boleh menghasilkan jualan yang baik buat kita. Perkataan yang menarik dan berkesan akan meninggalkan kesan kepada pengguna yang membacanya. - Saiz dan Bentuk tulisan
Saiz kecil atau besarnya tulisan mestilah diletakkan di tempat HEADING dan SUBHEADING yang betul. Selalunya HEADING menggunakan saiz tulisan yang agak besar berbanding SUBHEADING, dan tulisan untuk HEADING haruslah menarik mata pembaca...Menarik ye tuan2 puan2...bukannya tulisan menarik tapi “menyemak”! - Saiz brochure
Brochure yang dihasilkan juga mestilah selari dengan apa yang hendak kita tonjolkan. Jika kita menjual perkhidmatan membuat kad2 perkahwinan, takkanlah brochure kita tu bersaiz kertas A4 kan? Kalau nak jual produk kecantikan pulak takkanlah saiz brochure kita tu bersaiz A4 jugak kan? Tak salah sebenarnya, tapi sesuaikan ia.
Sesuaikan jenis produk atau perkhidmatan yang hendak di jual dengan saiz brochure kita. Tidak semestinya ayat2 yang banyak mampu menarik pelanggan yang ramai. Cukup dengan brochure yang tepat, padat dan penting tarikan unhtuk menarik pembaca membaca dengan lebih lanjut.
Apapun...kalau tulisan ini bermanfaat untuk anda yang membaca, Alhamdulillah. Sekiranya tidak, maka segala kelemahan itu datangnya dari saya.
BYE!
Comments