Skip to main content

Artikel tentang gigi...kalau rajin bacalah

Aku paste artikel yang aku baca dari internet...


PEMAKANAN BIJAK UNTUK GIGI SIHAT

MAKANAN bergula tidak semestinya berkaitan dengan kaviti. Persoalannya adalah, berapa ramaikah di antara kita yang mengamalkan kebersihan oral sebaik sahaja kita makan gula-gula, kek dan coklat?

Berbeza dengan kesihatan badan, ramai rakyat Malaysia tidak mengendahkan kepentingan mencapai dan mengekalkan kesihatan gigi yang terbaik.

Tanpa disedari, hampir setiap hari kita makan makanan yang bergula, yang mengandungi sukrosa dan fruktosa.

Kementerian Kesihatan melaporkan bahawa kebanyakan rakyat Malaysia makan lebih kurang 24 sudu kecil gula setiap hari berbanding dengan kuantiti yang sepatutnya iaitu hanya 50 gram (g) atau 10 sudu kecil gula*.

Statistik juga menunjukkan bahawa sembilan daripada 10 rakyat Malaysia mempunyai masalah gigi**.

Kesan gula terhadap gigi

Bakteria ataupun kuman lutsinar sentiasa bergelumang di dalam mulut kita. Biarpun gigi anda berasa bersih, bakteria yang tidak terkira jumlahnya tersembunyi di dalam mulut kita.

Sesetengah daripada bakteria tersebut membentuk plak, yang melekit dan tidak berwarna di permukaan gigi.

Bakteria yang terdapat dalam plak akan menghadam gula daripada makanan kita dan menukarkannya menjadi asid.

Asid ini amat kuat dan akan menghakis lapisan luaran enamel yang sepatutnya melindungi gigi kita daripada mereput.

Oleh itu, ia adalah amat penting untuk memberus gigi selepas memakan makanan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi. Ini juga dapat mencegah pereputan gigi.

Dengan cara ini, anda masih lagi boleh menjamu selera makanan bergula dengan mempunyai gigi baik dan sihat.

Bijak makan

Sebelum kita makan, seelok-eloknya kita bertanya kepada diri sendiri sama ada makanan itu bergula tinggi atau tidak.

Kita perlu juga fikirkan adakah makanan itu akan menjejaskan kesihatan gigi kita. Jika ya, ia adalah lebih bijak untuk memilih makanan lain yang kurang bergula.

Asid akan mula terbentuk pada gigi kita setiap kali kita makan makanan yang bergula. Asid akan meneruskan aktiviti merosakkan gigi sekurang-kurangnya 20 minit sebelum ia dineutralkan.

Oleh itu, memakan makanan bergula secara berlebihan akan mengakibatkan bakteria semakin berganda dan diikuti oleh pereputan gigi akibat asid.

Dengan itu, memberus gigi adalah penting untuk mengekalkan mulut dan gigi yang bersih dan sihat.

Pemilihan berus gigi

Selain daripada pemilihan ubat gigi yang baik, pemilihan berus gigi yang telah menjalani ujian klinikal dalam menghapuskan plak juga adalah amat penting.

Kita sepatutnya menggunakan berus gigi berbentuk silang pangkah yang akan membantu mengangkat dan menyapu keluar plak.

Makanan sihat seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan biskut gandum juga menjadi pilihan bijak untuk membantu melindungi gigi daripada kerosakan.

Pemilihan makanan yang bijak sememangnya boleh mencegah pereputan gigi, penyakit gusi dan beberapa penyakit gigi serius yang lain.

Makanlah dengan bijak dan gunakanlah berus gigi yang berkesan dalam membersihkan plak dan melindungi kesihatan oral anda!

sumber
**http://www.ipislam.edu.my/index.php/artikel/read/993/Pemakanan-bijak-untuk-gigi-sihat

Comments

Popular posts from this blog

kenapa display LCD Projector warna kuning

Paparan (display) LCD Projector yang berwarna kuning menyakitkan mata jika dilihat dengan jangka masa yang lama. Tambahan pula, ia digunakan ketika seminar, mesyuarat ataupun presentation syarikat menambahkan ketidaksempurnaan semasa perkara agenda sedang berlangsung. Kebiasaannya, display yang berwarna kuning ini disebabkan kabel vga ataupun bulp(lampu) lcd projector itu sendiri. Meskipun kabel vga adalah baru, cara lain adalah cuba tukar kepada kabel vga yang lain. Dan jika display masih berwarna kuning, cubalah tukarkan bulp lcd projector ataupun lakukan sedikit penyelenggaraan pada lcd projector tersebut. Bulp lcd projector  adalah mengikut kepada jenis model lcd yang digunakan. Dapatkan orang yang kompeten untuk menukar bulp ini.

Tips-tips memenangi peraduan di Malaysia

Saya seorang yang sukakan peraduan. Jujurnya of course saya mengharap untuk menang dalam setiap peraduan. Namun sehingga entri ini ditulis, hanya satu peraduan sahaja yang saya baru menang. MENTOS . Hadiahnya adalah voucher KFC bernilai RM10. At least merasa juga menang hadiah peraduan than nothing kan? Syukur Alhamdulillah. Saya mencari reliable sources di internet dan terjumpa tentang cara untuk menang peraduan dari peraduanmalaysia.blogspot Mari kita lihat mengenai entri yang ditulis, Semoga pembaca akan mendapat sedikit tips dari artikel tersebut. 3 ciri asas peraduan yang boleh anda juarai

Parit Buntar pusat kain murah?

Betul ke tajuk entry ni? Untuk pengetahuan..tajuk entry ni adalah ayat2 yang keluar daripada mulut kawan2 saya..memang ramai yang claim cakap di Parit Buntar ni harga kain murah2..Tak tahu nak cakap betul ke tak..kalau nak tahu kena datang dan tengok sendiri. Gambar2 berikut ni sebahagian aje..sebenarnya banyak lagi kedai kain yang jual dengan harga borong..cuma saya je yang tak larat nak snap. Kedai Qistina ni saya dah masuk..dalam kedai ni tudung dan baju adalah design terkini. Siap ada tukang jahit lagi di bahagian belakang kedai..mungkin untuk pelanggan yang nak tempah kot..err..saya masuk untuk survey je.. Kedai pemborong tudung bawal ni..memang dah lama bertahan..meskipun banyak persaingan daripada kedai2 kain yang lain. Satu lagi kedai kain..yang pemiliknya orang Kampuchea..betul ke ejaan ni? Dan gambar terakhir di atas ni adalah pasar Kemboja. atau pasar kampuchea. Memang terkenal kat Parit Buntar..Ramai peniaga2 di Parit Buntar yang turun ke pasar ni untuk beli kain yang datan