Skip to main content

Jangan gunakan botol mineral berulang

Penggunaan air didalam botol mineral memang mudah dan senang. Selalu digunakan oleh kebanyakan orang untuk mengisi minuman ke tempat kerja, ke sekolah, program riadah dan sebagainya. Kebolehannya yang mudah dibawa, tidak mudah pecah dan bocor membuatkan ia menjadi pilihan kita yang memilih untuk menjadikan urusan harian lebih mudah. Tetapi tidak ramai yang mengetahui keburukan penggunaan botol plastik yang berulang-ulang.

Penggunaannya adalah tidak salah, tetapi sebagai pengguna kita mesti mengambil tahu kandungan botol plastik ini. Botol plastik mineral yang selalu kita beli dan gunapakai itu mengandungi PETE atau PET (polyethylene terephthalate) yang menjadikan botol mempunyai ciri-ciri seperti mengeluarkan warna botol yang transparent dan kuat. Sekiranya botol mineral yang anda gunakan itu di ulang penggunaannya ataupun diguna untuk isian air panas, PET yang digunakan untuk membuat botol mineral ini akan bertindakbalas dengan air didalam botol tersebut dan akan menghasilkan karsinogen iaitu penyebab kepada penyakit kanser.

Saya quote PETE daripada Wikipedia. Mungkin anda yang membaca boleh dapatkan dari sumber lain yang sah.
Polyethylene terephthalate (sometimes written poly(ethylene terephthalate)), commonly abbreviated PET, PETE, or the obsolete PETP or PET-P, is a thermoplastic polymer resin of the polyester family and is used in synthetic fibers; beverage, food and other liquid containers; thermoforming applications; and engineering resins often in combination with glass fiber. The term polyethylene terephthalate is a source of confusion because this substance, PET, does not contain polyethylene. Thus, the alternate form, poly(ethylene terephthalate), is often used in scholarly journals for the sake of accuracy and clarity.[4]

Depending on its processing and thermal history, polyethylene terephthalate may exist both as an amorphous (transparent) and as a semi-crystalline polymer. The semicrystalline material might appear transparent (particle size < 500 nm) or opaque and white (particle size up to a few microns) depending on its crystal structure and particle size. Its monomer (bis-β-hydroxyterephthalate) can be synthesized by the esterification reaction between terephthalic acid and ethylene glycol with water as a byproduct, or by transesterification reaction between ethylene glycol and dimethyl terephthalate with methanol as a byproduct. Polymerization is through a polycondensation reaction of the monomers (done immediately after esterification/transesterification) with water as the byproduct. The majority of the world's PET production is for synthetic fibers (in excess of 60%), with bottle production accounting for around 30% of global demand. In the context of textile applications, PET is referred to by its common name, "polyester," whereas the acronym "PET" is generally used in relation to packaging. Polyester makes up about 18% of world polymer production and is the third-most-produced polymer; polyethylene (PE) and polypropylene (PP) are first and second, respectively. PET consists of polymerized units of the monomer ethylene terephthalate, with repeating C10H8O4 units. PET is commonly recycled, and has the number "1" as its recycling symbol.
Source : http://en.wikipedia.org/wiki/Polyethylene_terephthalate

Sedikit peringatan dari saya dan untuk diri sendiri juga, elakkan penggunaan botol ini lebih daripada sekali, elakkan simpan botol mineral didalam kereta yang diletakkan di tempat panas. Juga patut dielakkan mengisi air panas kedalam botol mineral.

Comments

Popular posts from this blog

kenapa display LCD Projector warna kuning

Paparan (display) LCD Projector yang berwarna kuning menyakitkan mata jika dilihat dengan jangka masa yang lama. Tambahan pula, ia digunakan ketika seminar, mesyuarat ataupun presentation syarikat menambahkan ketidaksempurnaan semasa perkara agenda sedang berlangsung. Kebiasaannya, display yang berwarna kuning ini disebabkan kabel vga ataupun bulp(lampu) lcd projector itu sendiri. Meskipun kabel vga adalah baru, cara lain adalah cuba tukar kepada kabel vga yang lain. Dan jika display masih berwarna kuning, cubalah tukarkan bulp lcd projector ataupun lakukan sedikit penyelenggaraan pada lcd projector tersebut. Bulp lcd projector  adalah mengikut kepada jenis model lcd yang digunakan. Dapatkan orang yang kompeten untuk menukar bulp ini.

Parit Buntar pusat kain murah?

Betul ke tajuk entry ni? Untuk pengetahuan..tajuk entry ni adalah ayat2 yang keluar daripada mulut kawan2 saya..memang ramai yang claim cakap di Parit Buntar ni harga kain murah2..Tak tahu nak cakap betul ke tak..kalau nak tahu kena datang dan tengok sendiri. Gambar2 berikut ni sebahagian aje..sebenarnya banyak lagi kedai kain yang jual dengan harga borong..cuma saya je yang tak larat nak snap. Kedai Qistina ni saya dah masuk..dalam kedai ni tudung dan baju adalah design terkini. Siap ada tukang jahit lagi di bahagian belakang kedai..mungkin untuk pelanggan yang nak tempah kot..err..saya masuk untuk survey je.. Kedai pemborong tudung bawal ni..memang dah lama bertahan..meskipun banyak persaingan daripada kedai2 kain yang lain. Satu lagi kedai kain..yang pemiliknya orang Kampuchea..betul ke ejaan ni? Dan gambar terakhir di atas ni adalah pasar Kemboja. atau pasar kampuchea. Memang terkenal kat Parit Buntar..Ramai peniaga2 di Parit Buntar yang turun ke pasar ni untuk beli kain yang datan

Tips-tips memenangi peraduan di Malaysia

Saya seorang yang sukakan peraduan. Jujurnya of course saya mengharap untuk menang dalam setiap peraduan. Namun sehingga entri ini ditulis, hanya satu peraduan sahaja yang saya baru menang. MENTOS . Hadiahnya adalah voucher KFC bernilai RM10. At least merasa juga menang hadiah peraduan than nothing kan? Syukur Alhamdulillah. Saya mencari reliable sources di internet dan terjumpa tentang cara untuk menang peraduan dari peraduanmalaysia.blogspot Mari kita lihat mengenai entri yang ditulis, Semoga pembaca akan mendapat sedikit tips dari artikel tersebut. 3 ciri asas peraduan yang boleh anda juarai